W strukturze organizacyjnej Centrum wyodrębnia się:
- Sekretariat,
- Dział ds. pomocy instytucjonalnej,
- Dział ds. rodzin zastępczych,
- Dział ds. osób niepełnosprawnych,
- Dział księgowości.
Aktualnie PCPR zatrudnionych jest 6 pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy.
Przedmiot działalności PCPR:
- Rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych:
- dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych,
- podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności
i likwidacji barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie
w społeczeństwie,
- dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
- dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych.
- Organizowanie i zapewnianie usług w określonym standardzie w domu pomocy społecznej o zasięgu ponad gminnym oraz kierowanie osób ubiegających się o przyjęcie do domu pomocy społecznej.
- Opracowanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
- Udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach.
- Organizowanie specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego
dla rodzin naturalnych i zastępczych, a także terapii rodzinnej.
- Prowadzenie ośrodka interwencji kryzysowej.
- Pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających zakłady karne
oraz niektóre rodzaje placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, zakłady dla nieletnich i rodziny zastępcze.
- Przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnianie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze, schroniska, zakłady poprawcze, domy pomocy społecznej, rodziny zastępcze.
- Organizowanie opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci.
- Pomoc uchodźcom
- Zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców oraz dzieciom niedostosowanym społecznie, w szczególności poprzez prowadzenie i organizowanie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, w tym ognisk wychowawczych, świetlic i klubów środowiskowych o zasięgu ponadgminnym dla dzieci i młodzieży,
a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie.
- Podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb,
- Realizacja innych zadań przewidzianych w odrębnych ustawach.
Kompetencje:
wydawanie z upoważnienia Starosty Powiatu decyzji administracyjnych dotyczących:
- skierowań do domów pomocy społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych.
- odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej,
- pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
- odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych,
- pomocy pieniężnej na usamodzielnienie dla pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- przyznania dofinansowania ze środków PFRON.
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw.
Pracownicy PCPR realizują zadania określone w ustawach, od poniedziałku
do piątku w godzinach od 7.15 do 15.15. Pisma i wnioski mieszkańców
są rejestrowane w sekretariacie. Poszczególni pracownicy przyjmują mieszkańców zgodnie z zakresem realizowanych zadań. Wszystkie sprawy realizowane są bez zwłoki zgodnie z kpa. Decyzje administracyjne wydawane są po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego oraz zebraniu dokumentów w przedmiotowych sprawach. Każda osoba zgłaszająca się do Centrum (pisemnie, telefonicznie lub osobiście) otrzymuje pełna informację o przysługujących prawach i uprawnieniach, a także możliwościach ubiegania się o pomoc
w innych jednostkach funkcjonujących na terenie powiatu. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, w celu realizacji zadań współpracuje z organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami społecznymi, związkami wyznaniowymi, fundacjami i stowarzyszeniami.
Informacja o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach.
W Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie prowadzone
są następujące zbiory danych osobowych:
- ewidencja skarg i wniosków,
- ewidencja rodzin zastępczych,
- ewidencja dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- ewidencja osób ubiegających się o miejsce w domu pomocy społecznej,
- ewidencja osób korzystających ze środków PFRON.
Liczba wyświetleń: 238
2024-02-07 21:39 Migracja strony